Поп Петко Георгиев – будител за българщината и българската църква

Дата: 
петък, 30 October, 2015
Категория: 
Поп Петко, презвитера Мара със сина си Стоян Попов, снаха му Стойка Попова и внука Петко Стоянов Попов

Поп Петко Георгиев – будител за българщината и българската църква

Поп Петко Георгиев идва по днешните български земи от най-южната част на Егейска Тракия – делтата на река Марица, днес на територията на община Ферес, окръг Еврос – Гърция, в периода след десетата Руско-турска война от 1828-1829 г.

Войната между Русия и Турция приключва през 1830 г. За съжаления бедна България остава под османско робство. Молдова, Влашко (Румъния) и Сърбия получават автономия, създава се първата държава на Балканския полуостров – Гърция. Съгласно член XII на Одринския мир (договор), всеки, който желае може да се изсели от пределите на Турция в срок от 18 месеца и да продадат имотите си – това се отнася най-вече за българите.
Това преселение е масово, като 3/4 от населението в Източна Тракия, Одринско, Лозенградско, Бунархисарско и др. напускат жилищата си и се преселват в днешните български земи, в Румъния и главно в Русия – гр. Болгоград - Бесарабия. Така са описани събитията от този период.

В такъв период от време родът на поп Петко се преселва в днешните български земи.

Първоначално те се настаняват в с. Ургари (дн. с. Българи), където създават първата българска църква. А заедно с даскала (учителя) Киро Петров Мостров и местни родолюбци откриват първото българско училище.

В книгата “Будители на българщината в Бургаския край” – 1999 г, известният историк Горо Горов пише:

Поп Георги Стоянов Джелепов – основателят на първата българска църква и първото българско училище в Бургас, през 1867 – 1868 г. развива апостолска дейност по признаването на българската църква в целия Бургаски район от Анхиалско (дн. Поморийско) до Лозенградско. Тогава обикаляйки района поп Георги работи усилено с поп Петко Георгиев от с. Ургари (дн. с. Българи) – ревностен поддръжник на българщината за установяване на църковната независимост от гръцката патриаршия в този край и признаване на българската църква.
Поп Петко придружава редовно поп Георги Стоянов в обиколките, в повечето случаи пеш, зиме, лете – в студ, пек и дъжд по околните села: Визица, Заберново, Калово, Конак (дн. Бяла вода), Сърмашик (дн. Бръшлян), Стоилово, Дерекьой, Чаглаик, Ковчас (последните три и до днес остават в пределите на Турция). Апостолската дейност на тези родолюбци започва през 1867 г. и продължава до окончателното приобщаване на българското население към българската кауза.

След края на Руско-турската освободителна война – 1878 г. и след Берлинския конгрес – 13 юли 1878 г. областите на изконно българските градове Лозенград, Малко Търново, Василико (по-късно Мичурин, дн. Царево), Виза, Малък Самоков (дн. Демиркьой), Бунархисар (дн. Панархисар) и др. остават в пределите на Оманската империя. Малко Търново и Василико остават до 1913 г. – Балканската война, а Одрин, Лозенград, Виза, Бунархисар остават и до ден днешен в пределите на Турция.

Българо-турската граница до 29 септември 1913 г. започва на 3 км южно от Приморско, от края на залив Атлиман, минава зад Международния младежки център (дн. Албена холдинг АД), продължава по посока на с. Писменово от там по хребета към възвишението Босна и продължава за Елхово, Свиленград, Смолян.
Днешните села и градчета по Южното Черноморие: Лозенец, Царево, Варвара, Ахтопол, Синеморец, Резово и селищата от Странджа планина, както и цялата Малкотърновска община до 1913 г. са под турско робство.

Разбирайки, че земите, в които живеят остават в пределите на Турция, поп Петко и даскала (учителя) Киро Петров Мостров организират група от 55-60 души и от Ургари отиват във Василико и оттам една част се качват на кораб, а другата с добитъка и колите по суша, отиват в с. Гьозикен (дн. гр. Обзор). Още с пристигането си създават параклис и примитивно школо. През пролетта на 1879 г. по ред причини решават да се връщат обратно. Минават през Бургас, през Созопол и пристигат на Приморския полуостров, където основават днешния красив и привлекателен гр. Приморско.

Там първо построяват малката църквичка - параклисът “Св. Св. Константин и Елена”, който и днес съществува на ул. “Странджа” № 21, създават и училище, където учителя Киро Петров започва да учи не само местните деца, но и децата от съседните села.

През 1892 г. построяват втора църква, по-солидна и по-голяма, покрита с керемиди, която се ползва до 1929 г. На мястото на тази църква построяват през 1930 г. сегашната железобетонна църка “Св. Св. Кирил и Методий” – ул. “Здравец” № 14.

Хубаво и модерно двуетажно училище правят през 1912 г., което просъществува като сграда до 2000 г. Днешното училище СОУ “Никола Й. Вапцаров” е модерно и просторно, с много учебни стаи, зали и кабинети, спортни площадки, тенис кортове и затревено игрище.

Поп Петко Георгиев развива будителската си дейност и изпълнява църковните си задължения до 21 юли 1902 г. До тази дата има негови записвания в църковния регистър в храм “Св. Св. Кирил и Методий”. Почива на 28 януари 1905 г. и е погребан в двора на днешната църква в източната страна до олтара, от лявата страна. Най-малкият син Никола Попов приема свещеничеството от баща си поп Петко и служи във втората и третата църква – той също е погребан в двора на църквата от дясната страна до олтара.

инж. Стефан Апостолов
внук на поп Петко

--------------

Стефан Апостолов, “Поповци”, Бургас, 2015 г.

--------------

Старото училище “Н. Й. Вапцаров”, построено 1912 г.
Църквата “Св. Св. Кирил и Методий” в Приморско
Книгата "Поповци", посветена на големия род на поп Петко Георгиев

Plain text

  • Не са разрешени HTML тагове.
  • Линиите и параграфите се прекъсват автоматично.
  • Имейл адресите ще се завоалират в кода на страницата, за да се намали шанса да бъдат експлоатирани от спамерите.
  • Адресите на уеб-страници и имейл адресите автоматично се конвертират в хипервръзки.
CAPTCHA
Този въпрос е за тестване дали или не сте човек и да предпази от автоматизирани спам.

Издателство "Либра Скорп" не носи отговорност за съдържанието на коментарите. Призоваваме ви за толерантност и спазване на добрия тон.

Условия за ползване на коментарите